Medier til akrylmaleri

Medier til akrylmaleri er en alsidig samling af tilsætningsstoffer og hjælpematerialer, der bruges til at udvide kunstnerens kreativitet og kontrol over akrylmaling.

Disse medier giver kunstnere mulighed for at eksperimentere med teksturer, farveeffekter og andre aspekter af deres værker.

Denne artikel udforsker nogle af de mest anvendte akrylmedier og deres funktioner.

I denne artikel:

Gelmedier

Gelmedier er en gruppe af medier, der ændrer akrylmalingens konsistens og tekstur.

De findes i forskellige tykkelser, fra tynde og gennemsigtige til tykke og bøjelige.

Gelmedier kan bruges til at skabe impasto-effekter, reliefstrukturer og til at blande farver i mere flydende konsistens. De er også nyttige til at lime objekter på lærredet eller opbygge tredimensionelle elementer i maleriet.

gels 1

Gels uden strukturfyld

En acrylgel er, populært sagt, en farve uden farve. Altså, en acrylbinder uden pigment. Gels findes i mange variationer med hensyn til konsistens, glans og glathed/tekstur.

Gels uden strukturfyld er:

  • Soft Gel
  • Regular Gel
  • Heavy Gel
  • Extra Heavy gel
  • High Solid Gel
Golden Regular Gel Matte
Golden Heavy Gel Semi-Gloss
Golden Extra Heavy Gels Semi-Gloss

Flowmedier

Flowmedier fortynder akrylmalingen uden at reducere farvens intensitet. De giver kunstnere mulighed for at opnå glattere penselstrøg og skabe gradienter og overgange i farverne. Flowmedier kan også bruges til at forlænge tørretiden, hvilket er nyttigt for våd-i-våd-teknikker.

Akvareleffekter

Akvareleffekter er en type medier, der giver akrylmalingen en transparent kvalitet, lignende akvarelmaling. De fortynder farverne og skaber gennemsigtige eller semi-transparente lag. Dette medie er ideelt til at skabe glaserede effekter og lade underliggende farver skinne igennem.

Teksturmedier

Texturmedier bruges til at tilføje struktur og tredimensionelle elementer til akrylmaleriet.

De kan indeholde materialer som sand, sten eller glaskugler og giver kunstneren mulighed for at skabe reliefstrukturer og unikke overflader.

Gels med strukturfyld

Gels virker hvide, når de er våde, men bliver transparente ved optørring – gels med strukturfyld bliver ikke helt transparente og nogle slet ikke.

Gels med strukturfyld er:

  • Clear Granular Gel
  • Glass Bead Gel
  • Pumice Gels (fine, coarse, extra coarse)
Golden Clear Granular Gel
Golden Glass Bead Gel
Golden Fine Pumice Gel
haeldbar

Hældbare gels

Gels virker hvide, når de er våde, men bliver transparente ved optørring – gels med strukturfyld bliver ikke helt transparente og nogle slet ikke.

Hældbare Gels er

  • Self Leveling Clear Gel
  • Clear Tar Gel.
Golden Clear Tar Gel
Golden Self Leveling Clear Gel

Matte og Glansmedier

Matte og glansmedier ændrer akrylmalingens finish. Matte medier giver et mat udseende, mens glansmedier giver en blank og reflekterende overflade. Kunstnere bruger disse medier til at tilpasse det æstetiske udtryk af deres værker.

Retardere

Retardere er medier, der forlænger akrylmalingens tørretid. Dette giver kunstnere mere tid til at arbejde med deres værker og opnå blødere overgange og blanding af farver.

Lakering og Forsegling

Lakerings- og forsegling medier bruges til at beskytte og forsegle det færdige maleri. De giver en klar og beskyttende overflade og kan også ændre finishen fra mat til blank.

glazing

Gel Topcoat

Gel Topcoat med UVLS (Ultra-Violet-Lys-Stabilisatorer) kan bruges som et afsluttende lag for at forsegle og UV-beskytte et billede. Topcoat er ikke en fernis, den kan ikke fjernes igen.

Topcoat findes i Gloss og Semi-gloss.

Topcoat og andre UVLS-produkter er særlig vigtige i sammenhæng med Fluorescerende farver, der slet ikke har samme lysægthed som Goldens andre akrylfarver, og ved brug af diverse sprayfarver, markere og collageelementer, hvor man ikke er sikker på lysægtheden. Det er det ultraviolette lys, der får farver til at falme.

Gel Topcoat har nogenlunde samme konsistens som en Soft Gel.

Facebook
Pinterest
Kreativt Liv